Velkommen til StudentCenter SIMAC

Velkommen til SIMACs StudentCenter – platformen, hvor vi har samlet alt information, du får brug for i forbindelse med SIMAC frem mod studiestart.

Studiestart er mandag d. 18. august 2025.  

StudentCenter er bygget op til at passe til de forskellige faser, du vil gennemgå frem mod studiestart. Derfor indeholder siden til at starte med mest information om de ydre rammer for dit studie, eksempelvis Svendborg som studieby, SIMAC og dine studieguider.

Når vi kommer tættere på studiestart, vil du herinde kunne se både bogliste, programmet for den første uge og du kan tilmelde dig vores introtur.

Nogle af informationerne her er lavet ”obligatoriske”. Det vil sige, at du oppe i højre hjørne kan holde øje med, at du har set de vigtigste oplysninger. Disse informationer kommer også løbende.

Vores studieguider, som er studerende fra højere semestre, ringer løbende til jer, så hvis du har spørgsmål, kan du stille dem der. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte os.

 

SMS notifikation

 

SIMAC 2023 V3 81

Program

Der kan stadig komme ændringer i programmet for de enkelte dage op til studiestart. 

Introduktion
Spørgsmål
Rundvisning
Pause

Mandag d. 18. august

Kl. 9.00
Kl. 9.15
Velkomst

Vi mødes på Nordre Havnevej 4

9.15
9.30
Introduktion til studieordning

v/ Robert Rickmann, Uddannelsesleder

9.30
9.45
Introduktion v/ undervisere
09.45
10.15
Hvordan er jeres praktik gået?

Kun for alle dem, der er kommet hjem fra praktik. Her skal I også huske at aflevere jeres uddannelsesbøger

9.45
10.15
Rundvisning på Nordre Havnevej

For alle nye

10.15
11.00
Lær hinanden at kende
11.00
11.15
Studieteknik

Vi snakker om studieteknikker og overgange fra praktisk undervisning til teoretisk

11.15
11.30
Få styr på Moodle, skema, Wiseflow og andet

Første undervisningstime kan starte d. 18. august kl. 12.00 efter frokost-pausen. I vil tættere på studiestart kunne se jeres skema i jeres edu-mail kalender (Outlook). 

SIMAC Facilities 54

Introfest – Tilmeld dig her!

Vi glæder os til at se dig på introfesten i forlængelse af studiestarten! 🎉

Festen er d. 15. august i forlængelse af introdagene, og finder sted både på SIMAC og rundt omkring i Svendborg, så du får et godt indblik i både studielivet og byen.

Festen er for alle nye SIMAC-studerende – både dig på 1. semester og dig, der starter på et højere semester pga. merit. 

Selv om det er frivilligt at deltage, vil vi klart anbefale, at du tager med! Det er den perfekte mulighed for at kickstarte dit studie med et stærkt socialt netværk og masser af sjove oplevelser.

Prisen for fest er 100kr. – en investering i både dit netværk og dine minder! 😎

 

Tilmeld

SU

Du er berettiget til SU som fuldtidsstuderende på SIMAC. Før du kan søge SU skal du acceptere din studieplads på Nemstudie.dk

Du kan først søge SU til uddannelsen på www.su.dk, ca. 5 dage efter, du har svaret ja tak til din studieplads, dog tidligst d. 6. august 2025.

Når du søger SU, skal du tjekke, at SIMAC automatisk står på den side, hvor du opretter ansøgningen.

Du må ikke søge, hvis SIMAC kun findes som valgmulighed i en drop-down liste. Så vil den nemlig ikke gå korrekt igennem.

Sundhedsbevis 

Husk, du skal uploade dit sundhedsbevis - det er en del af adgangskravet på skibsføreruddannelsen, at du skal kunne opnå et sundhedsbevis. Læs mere om det HER.

Har du endnu ikke uploadet dit sundhedsbevis, kan du gøre det her. Har du vedlagt dit sundhedsbevis med din ansøgning behøves du ikke uploade den her. 

OBS. Sundhedsbeviset holder kun 2 år. Vi skal have sundhedsbeviset inden studiestart. Har du ikke sendt dit sundhedsbevis inden d. 28. juli, hvor man får svar, vil du kunne få en betinget optagelse på skibsføreruddanneslen. 

 

Du skal uploade sundhedsbeviset på NemStudie.

Boglister

Mangler du bolig?

Kommer du langvejs fra eller vil du bare gerne finde ny studievenlig bolig inden studiestart? Langt de fleste nye studerende på SIMAC står overfor en flytning. Derfor har vi samlet nogle forskellige muligheder for både kollegier og lejeboliger her:

 

 

SIMAC.dk

 

SIMAC råder ikke over nogle lejligheder.

 

Har du brug for et kollegieværelse, og skal give dokumentation for start på en uddannelse på SIMAC, kan du skrive til SIMAC på sd-pk@simac.dk.

 

Har du brug for råd i forbindelse med din flytning til Svendborg? Så læs mere på: Flyt til Svendborg, hvor du også kan finde kontaktoplysninger på Svendborgs bosætningskonsulent.

 

SIMAC Facilities 34

SIMAC

Snart kan du blive en del af hverdagen i SIMACs nye, topmoderne bygning på havnen i Svendborg! Her får du de bedste rammer for din uddannelse med inspirerende studiemiljøer, avancerede læringsfaciliteter og en central placering tæt på både by og vand. Bygningen er skabt til at understøtte fællesskab, faglig udvikling og fremtidens teknologiske løsninger – uanset om din vej fører til søs, land eller noget helt tredje.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at komme forbi til en rundvisning og en snak med en studieguide. 

51

Svendborg som studieby

Svendborg kan snart blive din nye studieby – et sted, hvor fællesskab, fritid og nye oplevelser venter. Uanset om du er til sport, kultur eller bare gode stunder med venner, har byen noget for dig. Kast dig ud i sejlads, fodbold eller en frisk dukkert i havnen, eller nyd en aften med livemusik, caféhygge og lokale arrangementer. Byens stærke studiemiljø og aktive foreningsliv gør det let at møde nye mennesker og få en hverdag fyldt med både faglighed og sjov. Svendborg er ikke bare en by, du studerer i – det er en by, du bliver en del af!

Du kan læse mere om Svendborg her. 

 

Svendborg

 

 

SIMAC 2023 V3 6

Har du sendt os alle dine papirer?

For at sikre, at du indplaceres på det rigtige semester og får merit for fag, som du allerede har haft, er det vigtigt at du sender os alle dine papirer.

Det er ikke sikkert, at du har gennemført fag eller uddannelser, som giver merit og så skal du selvfølgelig ikke sende andet end dit eksamensbevis for eksempelvis gymnasiet. Har du til gengæld taget fag inden for tekniske erhverv eller andet, der kunne være relevant, så send os dine papirer, så vi kan tjekke om du skal have merit.

Husk, det er et krav på skibsføreruddannelsen, at du har et gyldigt sundhedsbevis. Derfor skal du uploade dette inden studiestart. 

Du skal uploade beviserne på NemStudie.

 

FAQ

Her kan du finde svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål.

 

Hvornår kan jeg se mit skema?

Du kan se programmet for din studiestart her på siden. Dit skema for undervisningen efter introugen kan du se gennem i din outlook-kalender i ugen op til undervisningsstart, det vil sige i introugen. Studieguiderne vil gennemgå, hvor I ser jeres skema i studiestart.

Computer

Du skal på din uddannelse på SIMAC bruge computer i dit daglige arbejde. Det er også en god idé at have den med i introugen, så du kan få styr på vores intranet og andre relevante programmer.

De fleste computere kan bruges, men vi anbefaler, at den har: 

CPU: Core i5

RAM: 8 GB

WiFi: AC standard 5,8 GHz

Disk: 128 GB

Kontakt til de forskellige afdelinger på SIMAC

Når du starter på uddannelsen, vil du muligvis få brug for hjælp til uddannelsen, IT eller andet. 

Her finder du, hvordan du kontakter de forskellige: 

Har du spørgsmål til SU, merit eller eksamen, skal du kontakte studieadministrationen på sd-sa@simac.dk 

Har du spørgsmål til IT, det kan være forskellige IT-programmer, skal du kontakte IT på sd-it@simac.dk 

Har du udfordringer i løbet af dit studie, spørgsmål til studieforløb eller andet, så skal du kontakte vores studievejleder på studievejleder@simac.dk

Ordblind, SPS eller andet hjælp

Er du ordblind, har brug for SPS eller andre særlige behov, så kan du kontakte Studieadministrationen på sd-sa@simac.dk.   

Du kan også altid kontakte vores studievejleder Lene på studievejleder@simac.dk, hvis du er i tvivl om noget. Hun kan også hjælpe dig med eksamensangst eller hvis du har brug for at snakke om dine muligheder generelt i løbet af uddannelsen. Du kan booke en tid hos hende på Moodle – det vil studieguiderne også vise dig under din intro.

SU

Du er berettiget til SU som fuldtidsstuderende på SIMAC.

Du kan først søge SU til uddannelsen på www.su.dk, ca. 5 dage efter, du har svaret ja tak til din studieplads, dog tidligst d. 6. august 2025. 

Når du søger SU, skal du tjekke, at SIMAC automatisk står på den side, hvor du opretter ansøgningen.

Du må ikke søge, hvis SIMAC kun findes som valgmulighed i en drop-down liste. Så vil den nemlig ikke gå korrekt igennem og den vil blive afvist hvorefter du skal søge på ny.

Studiestartsprøve

Studiestartsprøve

Alle nye studerende på SIMAC skal gennemføre studiestartsprøven i starten af deres uddannelse. Hvornår prøven finder sted vil fremgå af skemaet. 

Den studerende er i forbindelse med optagelsen på SIMAC automatisk tilmeldt første prøveforsøg og har i alt to prøveforsøg til at bestå studiestartsprøven.

Prøven har til formål at klarlægge, om den studerende reelt har påbegyndt uddannelsen. Uddannelsen er i denne forbindelse den nye uddannelse, som den studerende skal starte på. Påbegyndelse af denne uddannelse kan ikke dokumenteres med en aktivitet ved en tidligere indskrivning, og det er derfor ikke muligt at opnå startmerit for studiestartsprøven.

Studiestartsprøven på SIMAC består i, at den studerende deltager i en multiple choice-test via Wiseflow. Der er tale om en stedprøve på 30 minutters varighed. Beståelseskriteriet er alene deltagelse i studiestartsprøven.

Hvis første forsøg ikke er bestået, tilmeldes den studerende automatisk omprøven (andet og sidste forsøg). Omprøvens form er identisk med den ordinære prøve. Omprøven afholdes ugen efter den ordinære prøve. 

Såfremt studiestartsprøven ikke er bestået efter 2 forsøg, vil den studerende blive udskrevet af uddannelsen jf. bekendtgørelsen om prøver i de maritime uddannelser.

SIMAC kan dispensere fra kravet om deltagelse i studiestartsprøven, hvis der foreligger usædvanlige forhold, såsom dokumenteret sygdom. I tilfælde af sygdom skal SIMAC modtage relevant og gyldig lægeerklæring senest to hverdage efter den studerende har været fraværende pga. sygdom.

Der henvises til prøvebekendtgørelsens § 10. 

Undtaget for prøven er kun studerende, der starter direkte ind på praktiksemestre eller studerende, der er genoptaget på SIMACs uddannelser. 

Sikkerhedssko i værkstederne

Som studerende på 1. semester af skibsføreruddannelsen, bruger man lidt tid i værkstederne. Dette betyder, at man skal have sikkerhedssko. SIMAC har ikke sikkerhedssko til rådighed, og det er derfor den enkelte studerendes eget ansvar, at sørge for, at man har sikkerhedssko til studiestart. 

På skibsføreruddannelsen skal man kun have undervisning i værksteder på 1. semester. Har man merit for dette semester, skal man derfor ikke have sikkerhedssko i undervisningen, men der kan forekomme eksterne besøg og arrangementer, hvor det forventes, at man har sikkerhedssko på. Det kan eksempelvis være virksomhedsbesøg. 

Parkering ved SIMAC

Nyt SIMAC, beliggende på Nordre Havnevej 4 i Svendborg, er det primære mødested for studerende ved studiestart. Parkering foregår på pladsen mellem Nyt SIMAC og Nyborgvej, hvor du kan registrere din bil med hjælp fra studieguiderne.

Livechat med en vejleder
Moodle Hjemmesid

Moodle

På SIMAC bruger vi platformen Moodle som intranet til jer studerende. Herinde vil du kunne tilgå alt fra lektier til nyheder om trivselsarrangementer.

Vi gennemgår selvfølgelig alt om Moodle fra login til hvor du finder dit skema i studiestarten. Det eneste du skal gøre inden er at se, om du har modtaget en SMS fra vores IT-afdeling. Denne er sendt ud siden starten af august, så kig derfor din SMS-indbakke igennem.

Hvis du vil, kan du klikke på linket i SMS'en, og få adgang til din studiemail, moodle og læse endnu mere om SIMAC. 

Har du ikke modtaget denne inden d. 11. august, så skriv til IT-afdelingen på sd-it@simac.dk, så vi kan sikre, at du får den inden studiestart.

Velkommen til SIMAC

Velkommen til SIMAC

7,718 visninger • 14. aug. 2024
1 Simac

Parkering på SIMAC

Skal du køre til SIMAC, skal du være opmærksom på parkeringsreglerne, så du ikke ender med en parkeringsbøde. SIMACs parkeringsplads, er den store grusparkering lige overfor SIMAC. Parkingspladsen administreres af Q-Park, og SIMAC kan derfor ikke udskrive eller fjerne parkeringsbøder. 

Du skal være opmærksom på ikke at holde på de pladser, der tilhører "SME", disse er nummereret, eller på de pladser der tilhører "SIMACs firmabiler", samt andre gældende regler (eksempelvis, at du skal holde indenfor båsene osv.). Der er parkeringskilte med reglerne overalt på parkeringspladsen. 

Du skal også registere din bil. Det gør du fra din edu-mail, altså din studiemail, hvor du sender en mail til parkering@simac.dk, og skriver "Parkering" i emnefeltet. Herefter vil du modtage en mail fra Q-Park om, hvordan du registrere din bil. Din bil er først registreret, når du har modtaget en bekræftelse fra Q-Park
Denne tilladelse holder et semester, og skal derfor fornyes, hvis du har brug for den længere. 

Det er også muligt at registrere din bil på vores iPad ved receptionen. Du har 5 minutter til at registrere din bil, hvis du bruger gæsteparkeringen. Kommer du hver dag, vil det derfor være langt det smarteste at registrere din bil fast via Q-Park.  

Som nævnt, er det dit ansvar at sikre, at du har en gyldig p-tilladelse og overholder de gældende regler. 

 

Oversigt over parkering